10 tips bàsics que t’ajudaran a esciure qualsevol article per a un blog

No saps com posar-te a escriure? Et costa trobar la inspiració? Continúa llegint per resoldre els teus dubtes!

Escriure és un art i també un maldecap. Tot i que hi ha milers de formes d’escriure, el cas és que pot arribar a ser com una rosa: amb la seva tija, les fulles, el calze amb els sèpals i, finalment, els pètals vermells. Cada element fa la seva funció, i sense un d’aquests la rosa perdria el seu encant i, segurament, el nom.

Animacions web - Parallax natura

Foto: Parag Deshmukh

Si no fos per tots els pètals, no seria tan bonica. Necessita tots els elements per ser-ho.

Al llarg dels anys la tecnologia ha anat canviant el suport i els escriptors s’han hagut d’adaptar. No és el mateix escriure a mà, que a màquina que a ordinador. Tampoc ho és escriure per a un diari seriós, per a una revista entretinguda o per intentar captar més clients a través d’un blog, newsletters, xarxes socials, etc.

La comunicació humana ha canviat amb la velocitat d’un llamp, la irrupció d’Internet ens ha canviat la vida a tots, i a la manera d’escriure també. Per aquest motiu us proposem 10 tips per ajudar-vos a escriure a la web, esperem que us ajudin:

Animacions web - hover CSS

1. Estructura.

És molt útil i necessària tenir clar què vols escriure en l’article. Planteja tots els elements que han de sortir en un esquema senzill, per punts. Deixa que la lògica de la narrativa et digui què ha d’anar primer i què ha d’anar segon. Per tal que cada paràgraf ha d’anar enllaçant de manera natural amb el següent, que la història flueixi i tingui lògica.

Animacions web - Parallax natura

Foto: Hugo_ob

L’article ha de fluir com ho fa l’aigua d’un riu quan va a buscar al mar. No hi poden haver pedres o troncs que el frenin, ha de ser fluid i amb bon cabal!.

La lògica la triem nosaltres: pot ser de petit a gran, o al revés, per ordre cronològic, de més a menys importància, etc.

Exemple Exemple:
  • Comença explicant què és, com funciona, quina utilitat té. Continua explicant el funcionament amb detall i els possibles exemples i eines, i acaba explicant curiositats o informació extra, combinacions amb altres elements, altres funcions (no només la descrita), etc.

No t’espantis, no és tan complicat. En el fons és com escriure una recepta, saps que no pots posar la massa al forn si no està ben pastada prèviament, doncs aquí passa el mateix: amassem i al forn!

2. Titular.

La teoria diu que no ha de tenir més de 70 caràcters, que ha de ser concís i precís, no pot ser ambigu, ni divagar. El millor és escriure allò que oferim en la lectura, com una promesa amb el lector de què trobarà.

Animacions web - Parallax natura

Foto: Abhishek Pawar

El sol és el més important del dia i de l’univers, en funció de com brilla cataloguem els dies de bons o dolents. Per tant, el nostre titular ha de brillar com el sol en un dia d’estiu a les dotze del migdia.

Un consell és que escriviu el titular, encara que no sigui el definitiu, per saber en tot moment a allò que heu de respondre. Potser us és més útil posar-vos una pregunta en gran o, directament, la frase. En el meu cas, mentre escric això, tinc: Sant Jordi 2018. 10 Tips per ajudar-te a redactar a la web. Més tard serà el torn pel SEO, per fer un titular atractiu i que funcioni en els motors de cerca.

Què vol dir ‘atractiu’? És un mantra molt estès, però no hi ha una fórmula màgica. Variarà segons el lector, el públic al qual li escrivim l’article. Donar a cada públic allò que vol llegir, però que cridi l’atenció.

Atractiu significa que cridi l’atenció que quan algú se’l llegeixi vulgui saber-ne més. No, no és tan fàcil. Però no és impossible!

Exemple Exemples:
  • Tres raons del perquè A és millor que B
  • Introducció a Instagram per empreses
  • El comportament dels usuaris: un terreny a explorar
  • Totes les claus sobre X
  • Vols aprendre a utilitzar Y?
  • Saps quants segons un usuari s’hi està en una pàgina web?
  • Com fer més atractiva la meva pàgina web?

3. Subtítol.

El subtítol és una altra manera de cridar l’atenció, de donar més informació que no cap en el titular.

També és una manera d’ajudar a potenciar l’article incloent paraules atractives pels motors de cerca. Dins de la lògica de les etiquetes H1, H2 i H3, etc. el subtítol seria l’H2, per això és important que a l’hora d’escriure’l tinguem en compte les keywords.

Exemple Exemples:
  • Que tinguin connexió amb el títol: Et proposem 4 mapes de calor que es poden implementar a qualsevol web molt fàcilment.
  • Que siguin divertits i desenfadats: si creus que X i Y són el mateix, estàs en el lloc adequat!
  • Que donin alguna resposta (o no): et donem tota la informació per garantir la teva seguretat web.
  • Que donin informació o abordin algun dubte: Descobreix les animacions css, html5 i aprèn a fer-les tu mateix.
  • Que formulin alguna pregunta: fart de no saber com fer-ho?
Eina
Des d’Intuix som del parer que si posen en una balança keywords vs. qualitat, guanya aquesta última, però això va a criteri de cadascú!.

4. Introducció: com començar?

Potser el més difícil, arriba el moment de posar les idees en paraules que conformin un text, la inspiració no arriba, la síndrome del full en blanc, saps què hauries de posar però les mans no rellisquen pel teclat, tranquil/a, ens ha passat a tots (encara ens passa).

Animacions web - Parallax natura

Foto: Alex Wing

La tardor sempre comença a tenyir les fulles, amb les quals després inundarà els camins i finalment deixarà pelats els arbres. Però sempre comença per les fulles.

Un consell és el punt 1. Plantejar una estructura hauria de ser el primer pas abans d’escriure res.

Per trencar el gel pots començar per una anècdota, una història, una frase, una dada o una pregunta. Fes servir alguna cosa que serveixi per introduir allò que vols explicar i que sigui atractiu.

Exemple Exemples:
  • ¿Has probado ya el menú hamburguesa? Optimiza la experiencia de tu web?
    Seguro que a más de uno le ha entrado hambre con solo leer el título de este post. Pero nada más lejos de la realidad. Con este nombre designamos a una de las tendencias web clave de este 2015. Hoy te traemos algunos ejemplos para que te inspires. Exemples extret del blog 40 de fiebre.Títol: ¿Cómo ganar dinero en Instagram? Guía para emprendedores

    Exemple extret del blog 40 de fiebre.

  • ¿Cómo ganar dinero en Instagram? Guía para emprendedores
    Además de ser el medio más efectivo para conectar con tu audiencia, las Redes Socialespueden ser una fuente de ingresos muy rentable. ¡Ese es el tema de este post! Hoy te explicaremos específicamente cómo ganar dinero en Instagram de forma práctica y real.

    Exemple extret de Postcron.

  • El coste de no comunicar en tu empresa
    Con la fácil que es hablar diría yo. Muchas veces no es lo que haces sino más bien lo dejas de hacer. En ocasiones la omisión te puede salir cara.

    Exemple extret de Marketing de guerrilla.

5. Exemples i hipervíncles.

Exemples

Com es pot comprovar amb aquest article, tot està exemplificat, cadascun dels punts té una referència que il·lustra allò que volem dir.

Si els exemples poden ser visuals, molt millor, tot i que no sempre és possible.

Moltes vegades el que busca un usuari és veure com es posa en pràctica allò que se li explica, què seria per l’autor un bon exemple d’aquella cosa. Si no posem exemples, l’article queda coix.

Animacions web - Parallax natura

Foto: bella67

Les teranyines són una xarxa connectada des d’on opera l’aranya, quasi invisible però extremadament forta i consistent.

Hipervíncles

Una manera d’enriquir l’article és relacionant-lo amb altres articles propis o aliens. De manera que s’obté molta més informació i es pot profunditzar en certs aspectes, també és una manera de què l’usuari sigui convidat a navegar pel teu blog.

L’ideal per fer aquests vincles és fer-ho amb la paraula clau. L’usuari sap discernir un hipervíncle de text normal, no cal que li posem les típiques frases com ara: per saber-ne més feu clic aquí, feu clic per més informació.

6. Com escriure-ho?

Per escriure l’article s’ha de saber molt bé a qui va dirigit i llavors trobarem el com. No és el mateix escriure per a una persona experta en l’àmbit que per un possible client que el que vol són solucions que li facin el dia a dia més fàcil i que no li interessa massa entrar en detalls de la nostra feina.

El consell. Parla amb ell/a, d’ell/a i com si fossis el seu amic/ga. En cap cas parlis de tu, de la teva marca, del que fas o deixes de fer, no interessa i la concepció que rebran és que a banda de ser egòlatra no podràs satisfer les seves necessitats. Això no impedeix que quan posis consells no els exemplifiquis amb la teva experiència personal, qui millor que tu per parlar d’experiència?

Pensa que estàs parlant amb la teva buyerpersona, dóna-li una identitat i explica-li tot a ell/a. Així et marcarà fins on pots arribar, quan te’n vas del tema o quan el pots perdre en la lectura.

Animacions web - Parallax natura

Foto: Jairo Alzate

El cric-cric dels grills serveix per atraure les femelles, ells saben a qui es dirigeixen i tenen molt clar què volen. Hauríem d’aprendre dels grills!

El protagonista de la història sempre ha de ser l’usuari que ho llegeixi, i nosaltres hem d’estar a la rereguarda, donant a entendre pel que expliquem que sabem del que parlem i que desitgem treballar amb ells. Ho hem parlat anteriorment, donar a cada públic allò que vol llegir i de la manera que ho vol llegir.

Exemple Exemples:
  • Parla-li, és una persona!. Com hem comentat… És un to despreocupat i proper, que no denota falta de serietat.
  • Explica allò que saps que vol saber i que necessita. No li expliquis rotllos, vol el que vol, això és el que li has de donar.
  • Parla perquè t’entenguin, t’ho explico al punt 7.
  • Utilitza expressions, metàfores, frases divertides (sense passar-se), però que li resulti atractiu i, sobretot, que vegi que l’entens, que saps quines són les seves dificultats. Per exemple, en el nostre article de seguretat web, som conscients que no tothom que ens pot llegir sap de què estem parlant d’una manera tècnica, però sí que sap que la seguretat és important. Per tant, expliquem els conceptes més bàsics per donar-li una pinzellada de coneixement i passem a la solució. D’aquesta manera, eduquem al lector en un camp que li és aliè.

7. Llenguatge.

Ara sí, el COM.

Parla perquè t’entenguin, no estàs parlant amb un catedràtic, ni amb un expert en la matèria; estàs parlant amb algú que busca ajuda en els teus articles.

No has de demostrar res, has d’aconseguir que t’entenguin i connectar amb el lector.

No siguis exageradament formal, pots utilitzar un to despreocupat. No li estàs enviant una carta a la Reina d’Anglaterra.

Ni de vostè, ni amb formalitats vàries. Estaràs fora de lloc.

Parla clar i concís, utilitza paraules tècniques però des d’un punt de vista d’educar al lector, no de fregir-lo a tecnicismes que el faran sortir del blog cames ajudeu-me. 

No estem escrivint un llibre, no calen figures retòriques inútils, ni frases atractives que suggereixin reflexió. Anem al gra!

No donis mai, res, per entès. El que per alguna persona és obvi per altres és una llacuna.

Què és un plug-in, una eina open-source, el famós blockchain… per malalts d’aquest àmbit són paraules familiars, però per la majoria de la població no ho són. Igual que si un biòleg ens parlés de cromosomes, genotips i fenotips.

No facis perdre el temps, per a tothom és or!

Compleix les promeses, si en el titular has promès la solució a X problema, aquesta ha d’aparèixer a l’article. La credibilitat és un dels elements més importants d’una marca!

El pacte és aquest: amb el titular els promets alguna cosa (bé amb forma de pregunta, d’afirmació o d’enigma) i ells llegeixen l’article a la recerca d’aquesta promesa, de la solució al titular.

8. Disseny.

La presentació ho és tot

En cap cas pot ser una massa de text sobre blanc, això no ho llegeix ningú. En la immediatesa en la qual ens hem acostumat a viure no aguantem més de 20 segons en una pàgina web, i volem que ens llegeixin.

Animacions web - Parallax natura

Foto: Vincent Guth

Les muntanyes són maques per si soles, que hem de dir nosaltres que som uns enamorats, però si a més hi ha espectacle de llums són impressionants, o no?

Per tant, hem de recórrer a trucs visuals que ens ajudin a captar l’atenció:

  • ·
    Fotografies: que tinguin a veure amb el que estem dient i, si pot ser, que ho exemplifiquin. Una imatge val més que mil paraules!
  • ·
    Negretes: les negretes és una manera de què en l’escàner en diagonal del text per part del lector es fixi en allò que considerem més important. Però, no s’ha d’abusar, no pot haver-hi més negreta que text normal, i han de ser paraules clau, com a molt una frase que sigui significativa o que resumeixi l’essència de l’escrit.
  • ·
    Titolets: divideix el text en petits subapartats. Farà més fàcil la lectura i el lector podrà anar directament a allò que li interessa.
  • ·
    Bullet points: ‘cortita y al pie’ que en diuen al futbol. Manera de ser clar, concís i directe. El que vols en petites píndoles destacades. Ras i curt.
  • ·
    Animacions: són una bona manera de captar l’atenció, dirigir la mirada del lector i, fins i tot, explicar-li alguna cosa de manera original i entretinguda.
  • ·
    Vídeos: els vídeos estan en voga, cada vegada s’utilitzen més i serveixen per explicar de manera didàctica allò que volem dir, però també capta l’atenció i l’arrossega cap a la resta.
  • ·
    Infografies: tot el que volem dir resumit en una imatge, amb dibuixets, de manera esquemàtica, fàcil i entenedora. Ja ho tindríem!

9. Conclusió / tancament.

El FINAL. Diuen que el més complicat és acabar un bon llibre i que estigui a l’altura. Però, clar, a la web això no és el mateix. El final ha de ser atractiu pel lector, sí, tot ha de ser atractiu. De fet, és tant o més important que el titular!

Animacions web - Parallax natura

Foto: kareni

Com les postes de sol quan s’acaba el dia, el nostre final ha de ser espectacular, com el que ens ofereix el sol quan s’amaga!
Pot ser una pregunta implicant al lector i animant-lo a participar:
i tu? Què opines?
Pot ser amb sentit de l’humor:
Bona nit! Fàcil! 😉
Pot ser amb un to més seriós:
I’ll be turning things over to our data protection officer in the coming weeks, so please be sure to look out for any updates from her, too.
(exemple de mailchimp)
o pot ser, simplement, un resum del més important.
Lo bueno es que lo primero es la excepción. La labor de escribir un blog durante tanto tiempo es increíblemente gratificante. Hay gente que me pregunta por qué después de tanto tiempo sigo escribiendo a diario cuando hay otros que tienen más tráfico. Pues ya lo sabes…
(Exemple de Marqueting de Guerrilla)
Os dejo con este cómic de Marketoonist que lo ilustra a la perfección. (Inserta una vinyeta)
(Exemple de Tristán Elosegui)
¡Esto ha sido todo por hoy! ¿Ya sabías cómo ganar dinero en Instagram? ¿Conoces alguna otra posibilidad? ¡Cuéntanos en los comentarios! Y por favor, recuerda compartir este artículo con quien creas que le interese! ¡Hasta la próxima!
(Exemple de Postcron)

10. Ser tu mateix.

Amb cada article que escrius, cada cosa que publiques estàs transmetent una imatge personal, la teva pròpia marca. Aquesta ha d’estar ben definida, és allò que et fa únic i especial.

En el nostre cas, fem servir fotografies de natura per il·lustrar el que volem dir.

També pot ser la utilització d’algun color corporatiu i seguir una línia, una tipografia de lletra, una manera de fer-se anomenar. Pot ser, simplement, el to que s’utiliza, imatges gracioses o divertides.

Per exemple: 40 de fiebre utilitza fotografies gorgues i vermelles com si fos una imatge tèrmica, el seu color corporatiu és el groc.

Animacions web - Parallax natura

Foto: David Clode

Be you!

La vida d'Alan Turing en 15 curiositats

Això seria tot, només ens queda desitjar-vos un feliç Sant Jordi!

Whatsapp
Si ens vols conèixer millor,
contacta'ns. I si t'agrada, segueix-nos!